Stránky

pátek 10. ledna 2014

Odbavování na letišti

Odbavování probíhá na každém letišti trošku jinak. Já začínala v Praze, měla jsem koupenou letenku do turistické třídy (low-cost), takže jsem si musela připlatit za kufr, který bude nakonec v zavazadlovém prostoru. To bylo možné provést už při nákupu letenky na internetu. Letěla jsem se společností Norwegian, takže jsem si na stránkách této společnosti zjišťovala informace o odbavování, abych věděla, co si můžu umístit do příručního (neboli také kabinového či checked) zavazadla a co do kufru.
Každé zavazadlo mělo své limity, pro zavazadlo, které bude v zavazadlovém prostoru byl vymezený rozměr a maximální váha 20 kg s tím, že se do 32 kg dalo každé kilo navíc doplatit. Pro příruční zavazadlo byl limit 10 kg a navíc byly přímo dané maximální rozměry, navíc bylo nutné dokázat, že se vejde do koše o určitých rozměrech a nebo se mělo protlačit přes jakýsi otvor. K příručnímu zavazadlu bylo ještě možné vzít si tašku s notebookem nebo kabelku, ty limit neměly.



A jak to všechno probíhá? Je dobré dostavit se alespoň dvě hodiny před odletem, to se otvírá odbavování. Nejprve se tedy vyzvedávají letenky a také se odbaví velký kufr, který bude v zavazadlovém prostoru, v tomto kufru by neměla být elektronika, protože s tím opravdu ošklivě hází. Pokud má zavazadlo nadváhu, dostanete potvrzení a nadváhu je nutné zaplatit u dopravce, pak je nutné se s potvrzením o zaplacení vrátit pro letenky, které vám oproti potvrzení o zaplacení vydají. A pokračuje se dál...

...ke kontrole příručních zavazadel případně i osobní kontrole. Tam už s vámi nemůže mávající doprovod. Do plastových krabic je nutné vložit: pas + letenku, bundu, boty, pásek od kalhot, hodinky a další větší kovové věci (piercingy a náušnice by neměly vadit), dále elektroniku jako je notebook, externí harddisky, tablety apod. a všechny příruční zavazadla či kabelku. Pak projdete bezpečnostním rámem. V Praze se mi nestalo, že bych pípala, jenže v Oslu jsem si nesundala hodinky - tvrdili mi, že je mít můžu, a tak jsem pípala a musela jít k osobní kontrole. Většinou je tam po ruce muž, který se vás zeptá, zda vás může prohlédnout, doporučuji to odsouhlasit, vyhnete se tak dlouhým tahanicím. Pak "kontrolor" provede cosi, co jsem pracovně nazvala "oprašování" :D Zkontroluje více méně všechny části vašeho těla s tím že se vzorně vyhýbá intimním partiím, nicméně pokud si myslíte, že si něco propašujete v podprsence, trenýrkách nebo ponožce, tak jste na omylu. S využitím několika fascinujících grifů vás prohlédne velmi důkladně. Taky prohlíží pásek (ten všitý) u kalhot a dokonce jsem musela zvedat nohy, aby mi zkontroloval chodidla - cha, cha. A tak jsem byla vzorně "oprášena" a byla to opravdu zajímavá zkušenost :D S věcmi v mých příručních zavazadlech jsem problémy neměla, musím říct že v Oslu ani tolik nekontrolovali rozměry příručního zavazadla, ani jeho váhu, v Praze si na to dávali větší pozor, nicméně zas naopak neprováděli prakticky žádné osobní prohlídky, nebo je prováděli někde jinde, protože žádné "oprašování" nebylo vidět. V Oslu "oprašovali" přímo za bezpečnostním rámem, což mi bylo příjemnější, než chodit někam mimo dohled. A tak jsem si vyzkoušela cestování letadlem se vším všudy :) Po této proceduře už můžete do bezcelního prostoru.



Je to tam pěkně drahé, ale pokud nechcete pít vodu ještě dražší, doporučuji ji nakoupit do letadla právě tady. Jinak je v bezcelním prostoru kupa různých obchodů, většinou poměrně drahých, žádnou výhodu v tom, že je zboží bez cla, jsem nenašla. Česko je hold velmi levná země, ač se to na první pohled nezdá. Nicméně důležité v bezcelním prostoru je to, najít tu správnou bránu, kterou budete nastupovat do letadla a být u ní pro jistotu připraveni nějaký čas dopředu (třeba už půl hodiny). To, že se brána otevřela hlásí hned v několika jazycích a tak není těžké zjistit, co se děje :) No a o letu třeba zase příště :)

Žádné komentáře:

Okomentovat